+420 721 425 495

Velké SUV: Pryč ze silnic?

Půjčovna dodávek Praha zajímavý článek na uamk.cz o tom co plánuje Nizozemsko.

Nizozemsko navrhuje radikální přístup k osobním vozům nad 3,5 tuny

Vyšší daně, vyšší pojištění, registrační daň atd. Cest, kterými některé země „znepříjemňují život“ majitelům velkých a těžkých osobních automobilů a především SUV, je celá řada. Argumenty, proč tak postupovat, se opakují – jsou to těžké vozy, srážka s nimi je pro ostatní riskantnější, mají vyšší spotřebu a tudíž vyšší emise, zabírají více místa při parkování…

Jistě, to všechno je do jisté míry pravda, proto lze některá opatření akceptovat. Ovšem návrh, s nímž přišli v Nizozemsku je skutečně přinejmenším překvapivý – navrhují, že by osobní vozy nad 3,5 tuny nebylo možné od roku 2016 vůbec registrovat, tedy uvést legálně do provozu.

Je to řešení? Určitě ne, protože pro varianty nákladní, kdy je větší prostor ve vozidle určen pro převoz nákladu, toto omezení platit nebude. Už tímto způsobem lze případné omezení obejít. Trochu to připomíná svého času lavírování v ČR kolem užitkových verzí osobních automobilů, kvůli odpočtu DPH pro podnikatele. Umělé vytváření užitkových verzí dělící přepážkou ve vozech SUV, MPV, kombi a podobně bylo zcela zbytečné a zaniklo.

Podobně lze očekávat, že se budou v případě omezení chovat ti, kdo budou chtít velké SUV. Navíc je faktem, že vozidel, kterých se to týká, je velmi omezený počet – například Hummer H2 nebo některé americké pick-up trucky. Dokonce i obří Cadillac Escalade a podobné vozy se hmotnostně pohybují pod touto úrovní 3,5 tuny. To platí například pro Mercedes GL, Porsche Cayenne, Audi Q7 a podobně.

Nápad s omezením pro několik málo výjimek se zdá být tak trochu populistickým gestem. Podobným, jaké učinil před několika lety starosta Londýna, když přišel s návrhem, že by do města neměly vjíždět velké SUV, protože jsou symbolem přehnaného luxusu, zabírají příliš místa a podobně. Samozřejmě, že po volbách už s ničím takovým nepřišel.

zdoj: uamk Igor Sirota