+420 721 425 495

Pneu: Zimní v létě?

Už jsme několikrát řidiče informovali o faktu, že zimní pláště nejsou vhodné pro jízdu za vyšších, tedy letních tepot. Právě v tomto období, kdy se zdá se dočkáme vyšších, už skutečně letních tepot, je to na místě fakta připomenout.


Na první pohled může jít jen o snahu výrobců nabídnout motoristům další zboží, myšleno letní pneu, ke koupi. Navíc běžný motorista do jisté míry na první pohled ani neodliší zimní a letní plášť, takže ho to možná utvrzuje v názoru, že může i ve vyšších teplotách „dojíždět“ sjeté zimní pneumatiky nebo prostě „programově“ jezdit na jediných – těch zimních, které jsou povinné.

To co není na pneumatikách vidět, je jiné složení směsi, i když i dezén běhounu má u jednotlivých typů plášťů rozdílný tvar. Základní rozdíl je v tom, že zimní směs je měkčí a letní tvrdší, letní mají jiný dezén a široké obvodové drážky.

Za vyšších teplot se zimní plášť začne přehřívat a ztrácí svoje vlastnosti, dokonce při vysokých teplotách dochází k tomu, že mikroskopické částečky materiálu odlétávají do prostředí. Což má negativní vliv na přírodu i pro dýchací ústrojí lidí. Jaké jsou další negativa použití zimních plášťů v létě?

Rozhodně jejich hlučnost, která je dána i velkým množstvím lamel. Delší brzdná dráha, což je zapříčiněno jinou směsí. Dále vyšší spotřeba. Opět. Měkčí a přilnavější směs způsobuje větší tření povrchu pneu a vozovky, a tím vyšší odpor a vyšší spotřebu. Se složením směsi dále souvisí fakt rychlejšího opotřebení zimního pláště v létě.

Shrnuto: zimní pláště v létě jsou nejen neekonomické, ale také pro samotného řidiče i ostatní nebezpečné. Proto je skutečně na místě je vyměnit za letní, zkonstruované právě na dané teploty.