+420 721 425 495

Nejúspornější? Diesely

Která osobní auta jsou nejúspornější? Odpověď na tuto otázku může být velice prostá – porovnáte uváděnou výrobci spotřebu podle tabulek. A máte „papírové“ výsledky hned. Nebo musíte vzít vozidla, a na stejné trase ověřit v praxi, kolik které vozidlo „žere“. Přesně to udělal Auto Bild a ověřil 156 vozidel.


Pokud jde o testovací trasu, tak německý magazín zvolil 155 km dlouhou trasu – z toho 61 po okresních cestách, 40 km po městě a 54 na dálnici. Aby byl provoz co nejblíže běžnému, byla také zapnuta klimatizace. Kontrola spotřeby se prováděla doplňováním paliva, aby se vyloučily nepřesnosti palubních počítačů.

Pokud si někdo s běžným vozem představuje, že se dostane pod hranici 4 litrů, je na omylu. Reálný test ukázal, že ze všech 156 automobilů se pod tuto hranici dostalo jediné – Toyota Prius. Vůz s plug-in hybridní technologií, a to ještě tento test nezapočítává spotřebovanou elektrickou energii (respektive tu nepřepočítali při testu na palivo, jak by to bylo zcela objektivní). Z druhé strany právě Prius měl největší rozdíl mezi papírově uváděnou a reálnou spotřebou, a to s rozdílem v neprospěch reálné, o 76 %. Což samozřejmě neznamená, že by hybridy měly vysokou spotřebu. Vůbec ne. Ale jejich tak nízká spotřeba neodpovídá skutečnosti. Kdo je tedy vítězem? Zjednodušeně řečeno, jsou to diesely se Start-stop systémem a rekuperací brzdné energie. To jsou jednoznačně nejúspornější automobily dneška.

No a dostáváme se konečně k běžným modelům. Vítězem se stává… Renault Clio 1,5 dCi. Abychom ale diesely nepřechválili, tak uveďme, že úspornější než například Fiat 500 1,3 MultiJet jsou benzinové tříválce Škoda Citigo, Seat Mii nebo Peugeot 108.

Další zajímavou informací, která vyplynula z testu je, že do rozmezí reálné spotřeby mezi 4 až 5 l/100 km se dnes už dostanou nejen malé a mini vozy, ale i modely nižší střední a dokonce střední třídy. Takovým příkladem z testu je BMW 320d Efficient Dynamic Edition, a to se spotřebou 4,6 litru na 100 kilometrů. Podobně dobře si vedl i Opel Insignia 2,0 CDTI ecoFlex S&S (4,8 l/100 km). Jak sám název těchto modelů napovídá, jedná se o modely se speciálním balíčkem ekonomicky šetrných úprav, použití pneumatik s nízkým valivým odporem atd. Tím test také odpověděl na otázku, zda verze s označeními jako: Green, Blue Motion, Ultra a podobně, opravdu mohou nabídnout nižší spotřebu? Ano.

Možná že překvapením pro mnohé bude i fakt, že především u vozů střední a vyšší střední třídy, jsou úspornější provedení s automatickými převodovkami (s osmi i více převodovými stupni). Jak se říká, my řidiči se můžeme jak chceme chlubit, že jsme lepší než nějaký automat, není tomu tak.

Pokud budeme hovořit o vítězích jednotlivých kategorií vozidel, pak nejúspornější jsou:

Škoda Citigo 1,0 MPI Green tec (reálná spotřeba 4,4 l/100 km),
Renault Clio Grandtour 1,5 dCi Energy S&S (4,3 l/100 km),
Toyoto Prius Plug-in hybrid (3,7 l/100 km),
BMW 320d Efficient Dynamic Edition (4,6 l/100 km),
BMW 520d AT (5,5 l/100 km),
Audi A7 3,0 TDI Ultra S Tronic (6,7 l/100 km),
Renault Captur dCi 90 Rnergy S&S (5,1 l/100 km),
Mercedes-Benz B180 CDI (5 l/100 km).

zdoj: UAMK