+420 721 425 495

Nejen přezout pneu je málo

Motoristé často považují za „hotovo“, jakmile vymění letní pláště za zimní. Tím mají za to, že udělali maximum pro obutí automobilu. Není tomu tak. Na co bychom měli myslet?


Předně, i samotní technici v pneu servisu nejednou připomenou – po přezutí je na místě po jisté době zkontrolovat dotažení matic, kterými jsou utaženy disky kol, ať už jsou plechové nebo lité. Zvláště v těch případech, kdy si motoristé sami a ručně utahují pomocí páky matice na discích, je vhodné po nějaké době od výměny pneumatik, zkontrolovat dotažení.

Přestože vám v pneu servisu v naprosto drtivé většině při výměně plášťů nezapomenou vyvážit kola, na tlak v pneumatikách se už většinou nemyslí. Což je špatně. Je tedy na nás, abychom si tlak zkontrolovali. Proč?

Pokles tlaku v pneumatikách o 20 % pod stanovenou výrobcem hranici, což najdeme na samotné bočnici pláště nebo štítku například na A bočním sloupku, představuje pokles hnacího výkonu pláště o 15 až 30 procent. A nejen to. Zároveň se zvyšuje spotřeba. Jestliže je pokles o 0,5 baru pod stanovenou hranici, zvýší se spotřeba o 0,3 litru na 100 km. Samozřejmě, že podhuštěná pneumatika se chová nepředvídatelně při ostrých manévrech nebo ostrých zatáčkách a podobně.

Ani to ještě stále není vše. Při zmíněném poklesu o 0,5 baru se navíc až o 30 % sníží efektivnost účinnosti ESP. Při dalším poklesu až o 1 bar se na mokru, což je právě teď, brzdná dráha prodlouží o zhruba 10 %. V praxi to znamená, že při rychlosti 100 km/h vůz nezastaví po 52 metrech, ale o 4,5 metru dále.

Se zimním obdobím má spojitost právě pokles tlaku v pláštích. S tím musíme vinou nízké teploty počítat. Například ve vytopené garáži je plášť nahuštěn na odpovídající tlak, ovšem jakmile vyjedete ven, kde jsou například teploty pod bodem mrazu, tlak přirozeně poklesne. Na to je na místě pamatovat a nahustit pláště na vyšší hranici.

Rovněž je na motoristech, aby pamatovali na několik zásad, jak ochránit pláště v zimě. Vezměme například fakt, že zima a zamrzlé škraloupy překryjí například díry ve vozovce. Při ostrém nárazu pláště, zvláště při natočení kola, může dojít k jeho poškození. Podobně je třeba myslet na to, že sníh může zakrýt i hranu obrubníku. Takže v takových místech je třeba najíždět na případnou hranu příčně, aby se pneumatika při deformaci opřela jako o oporu o obě bočnice. Naopak nebezpečnější je varianta nájezdu na hranu pod úhlem, kdy dojde ke skřípnutí bočnice mezi hranu obrubníku a disk. Tak může dojít k prolomení kordových vláken struktury pneumatiky a prasknutí vnitřní butylové vrstvy. Vznikne tak zvaná boule na bočnici.

Jak je zřejmé, pneumatiky i v tomto zimním období vyžadují pozornost motoristů a přehlížet tento fakt, znamená vzhledem k mokrým nebo zasněženým vozovkám, dokonce vyšší nebezpečí než v jiných ročních obdobích.

zdroj: UAMK