+420 721 425 495

Bezpečná vzdálenost: Češi ne

Náš automotoklub ÚAMK je dlouhodobým propagátorem a zastáncem myšlenky, že je potřeba udělat maxim pro dodržování bezpečné vzdálenosti na českých silnicích. Proto se například zasazoval za zavedení kontrolního značení na dálnicích, aby si čeští řidiči mohli zkontrolovat, zda se na ty vpředu zbytečně „nelepí“. Následek je totiž zjevný – havárie.


Obecně platí, že je na místě dodržovat minimálně tak zvaný dvousekundový odstup od vozidla před námi. Tedy: když vůz před námi mine například strom vedle cesty, počítat jak dlouho bude trvat nám, než ho mineme. Když je to pod 2 sekundy, jsme za vpředu jedoucím vozidlem tak blízko, že v případě například jeho brždění, to neubrzdíme a narazíme do vozidla před námi. Nebo se mu nestihneme vyhnout a podobně.

Jak dokládají informace Centra dopravního výzkumu v Brně, až 15 % všech nehod na českých silnicích je zapříčiněno právě nedodržováním bezpečné vzdálenosti. Podle jejich analýzy a sledování záznamů jízdy 144 000 řidičů jich 37 % nedodržovalo onu dvousekundovou vzdálenost od vozu před sebou.

Dodejme, že dvousekundový odstup je považován za bezpečný v tom smyslu, že průměrný řidič během něho dokáže zareagovat tak, aby nedošlo k fatální nehodě, střetu a podobně. Rozhodně to ale neznamená, že bychom například při dálniční rychlosti dokázali vůz zcela zastavit například před náhlou překážkou, jakou se může stát třeba převrácený automobil, nebo předmět, který upadne z ložné plochy nákladního vozu a podobně.

Ostatně tomu se ani není co divit, vždyť průměrný řidič začne reagovat asi za 0,4, ale také za více než 1,5 sekundy. Což při dálniční rychlosti představuje rozdíl 40 metrů. Také je na místě vzít v potaz, jaké brzdy automobil má (všechny kotoučové nebo bubnové vzadu), s brzdovým asistentem či bez něj atd. A to nemluvíme o tom, že například autobus zpomaluje asi o 15 % déle, nákladní až o čtvrtinu hůře a motocykly až o třetinu hůře.

Takže budeme-li hovořit o vskutku bezpečné vzdálenosti, pak je na místě hovořit o delším čase, a to do 3 sekund. V tom čase by mohl dostatečně silně brzdit i motocyklista.

To jsme stále hovořili o průměrném řidiči, nikoliv třeba starším nebo se zhoršeným zrakem, stejně jako o vozidlu, které je v dobré kondici, což u průměrného věku našeho vozového parku osobních automobilů (bezmála 15 let) rozhodně není samozřejmostí. Stejně jako nebere tento výpočet v potaz vozy s pneumatikami sjetými na samotnou hraň povolenou zákonem (pro letní pneu 1,5 mm výška dezénu). Ale hlavně, to stále hovoříme o situaci, kdy je suchá vozovka. Jakmile bude mokro, brzdná dráha se opět prodlouží.

Takže jednoduchá rada – svoji aktuální rychlost podělte dvěma a takovou vzdálenost udržujte od toho před vámi. Asi ne vždy je to snadné nebo dokonce možné, ale na rychlostních silnicích a dálnicích takové rozestupy rozhodně náš automotoklub ÚAMK a jeho odborníci doporučují.